lunes, 1 de octubre de 2012

Què són les TIC i com influeixen en l'educació?

Les tecnologies de la informació i la comunicació agrupen els elements i les tècniques utilitzades en el tractament i la transmissió de la informació, principalment la informàtica, Internet i les Telecomunicacions.

La formació dels nous alumnes i la incorporació de les noves tecnologies ha de fer-se amb la perspectiva d'afavorir els aprenentatges i facilitar els medis que sustenten el desenvolupament dels coneixements i de les competències necessàries per la inserció social i professional de qualitat. Ha d'evitar també que l'espai digital generi capes de marginació com a resultat de l'alfabetització digital. 

No s'ha de confondre saber i informació. Les noves tecnologies donen accés a una gran quantitat d'informació que no s'ha de confondre amb saber. Perquè la informació esdevingui dels coneixements, l'individu ha d'apropiar-se-la i reconstruir els seus coneixements. Per aquest motiu el primer que s'ha de fer explícit és que la incorporació de les noves tecnologies en l'educació no s'han d'eludir de la noció de l'esforç. Els nous recursos informàtics poden contribuir al desenvolupament de les capacitats cognitives de les persones, però mai sense l'esforç personal. 

Les tecnologies constitueixen un medi com mai ha existit que ofereix un accés instantani a la informació. A cadascú li toca enriquir i construir el seu saber a partir d'aquesta informació i l'educació proporcionar les bases per a que això es produeixi. Per a que aquestes tecnologies estiguin veritablement al servei de l'educació i de l'aprenentatge i contribueixin a la formació dels ciutadans i els treballadors que necessita aquesta societat, tal penetració tecnològica ha d'estar acompanyada d'una evolució pedagògica. Les noves tecnologies exigeixen un canvi de rol en el professor i l'alumne. El professor no pot seguir exercint les seves funcions tradicionals discursives a l'hora d'instruir l'alumne. 

Les tecnologies de la informació i de la comunicació han estat incorporades al procés educatiu des de fa uns anys, però sembla ser que encara no existeixen estudis concloents que permetin afirmar que la utilització de medis informàtics en l'educació ha servit per a millorar els resultats acadèmics, tot i així, molt sovint es refereixen a les transformacions obtingudes del tarannà. S'ha observat que les tecnologies de la informació influeixen en la col·laboració de l'alumne, els ajuda a centrar-se en els aprenentatges, milloren la motivació i l'interés, afavoreixen a l'esperit de recerca, promouen la integració i estimulen el desenvolupament de certes habilitats intel·lectuals així com el raonament, la resolució de problemes, la creativitat i la capacitat d'aprendre a aprendre. Per als professors, les tecnologies informàtiques han servit fins ara per facilitat la recerca de material didàctic,contribuir a la col·laboració amb altres educadors i incitar a la planificació de les activitats de l'aprenentatge d'acord amb les característiques de la tecnologia utilitzada. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario